Home Kemanusiaan/Motivasi JANGAN BERHENTI BERBICARA SOAL HAK P4L3ST!N!!

JANGAN BERHENTI BERBICARA SOAL HAK P4L3ST!N!!

61
0

Semua pihak sudah maklum akan ketegasan Malaysia dalam memperjuangkan nasib saudara – saudara kita di P4l3st!n dan G@z@. Daripada peringkat pentadbiran tertinggi hinggalah ke jalanan seperti demonstrasi yang ditunjukkan oleh rakyat marhaen. Semuanya demi pembebasan Al – Aqsa dan keseluruhan negara P4l3st!n. Membela umat Islam P4l3st!n serta perjuangan rakyat P4l3st!n bukanlah sesuatu yang mudah dilakukan kalau tidak mempunyai keberanian tinggi dan takut berhadapan dengan risiko.

Di kala negara umat Islam terutama negara Arab yang dilihat tidak begitu berani dalam memperjuangkan isu P4l3st!n, Malaysia dilihat begitu berani dan lantang di persada antarabangsa dalam memperjuangkan nasib rakyat P4l3st!n yang telah ditindas sejak sekian lama oleh rejim z!0n!$. Justeru, tidak hairanlah umat Islam di seluruh dunia amat mengharapkan Malaysia terus berperanan dalam membela P4l3st!n menghadapi kekejaman dan kezaliman z!0n!$ yang tidak pernah kunjung padam.

Sememangnya Malaysia dilihat begitu yakin dalam menangani isu P4l3st!n, apatah lagi apabila dilihat hubungan akrab dan kemesraan yang terjalin antara beliau dengan al-Syahid Ismail Haniyeh yang dibunuh oleh rejim z!0n!$ di Tehran, Iran baru-baru ini. Sebahagian daripada ulama melarang keras perdamaian ini, malahan tidak harus untuk bekerjasama dengan golongan yang memerangi umat Islam. Kenyataan ini adalah berdasarkan ayat Allah SWT yang menyeru supaya berjihad menentang golongan yang memerangi Islam sehinggalah mereka menyerah kalah dan patuh kepada pemerintahan Islam. Firman Allah SWT:

“Perangilah orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada Hari Akhirat dan mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah), (iaitu orang) yang diberikan al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk.” (QS At – Taubah: 29).

Bahkan dalam sepotong ayat, Allah SWT berfirman:

“Apabila kamu bertemu dengan orang kafir (di medan perang) maka pancunglah leher mereka. Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka maka tawanlah mereka dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sampai perang berhenti.” (QS Muhammad: 4).

Sesungguhnya ayat al-Quran ini menyeru kepada peperangan terhadap golongan yang memerangi Islam sehinggalah mereka menyerah atau menghentikan peperangan. Sesungguhnya apabila umat Islam masih diperangi mereka, maka tiada perdamaian dan tiada kerjasama dengan mereka.

Maka dari itu, sambutlah seruan Perdana Menteri kita, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk tidak berhenti berbicara soal P4l3st!n dan terus menyalurkan bantuan kepada saudara – saudara kita di sana agar mereka mendapatkan hak mereka ke atas bumi yang dirahmati lagi diberkahi, P4l3st!n.

Sumber: Ruangan Kolum Ad – Din, Harian Metro (13 Ogos 2024)