Home Kemanusiaan/Motivasi SENTIASALAH BERUSAHA UNTUK MELAKUKAN KEBAJIKAN KERANA IA ADALAH AKHLAK TERPUJI YANG...

SENTIASALAH BERUSAHA UNTUK MELAKUKAN KEBAJIKAN KERANA IA ADALAH AKHLAK TERPUJI YANG DICINTAI OLEH ALLAH SWT

1051
0

Ramai di kalangan kita amat suka berbuat kebajikan, namun tidak kurang juga yang keberatan dengan alasan takut ‘dipijak kepala’ kerana selalu memberi. Ada pula sesetengah daripada kita takut untuk berbuat kebajikan kerana takut dikatakan menunjuk sedangkan pemberiannya tidak seberapa. Ya, memang benar ada pepatah mengatakan “buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali”.

Akan tetapi, bukankah berbuat sesuatu yang kebajikan baik itu adalah amalan mulia daripada berbuat jahat yang menyakitkan mata, hati dan jiwa? Biar sekecil apa pun kebaikan ataupun kebajikan yang dilakukan, ia tetap dikira oleh Allah SWT dan dikurniakan ganjaran pahala. Daripada An Nawwas bin Sim’an Al-Anshari dia berkata; “Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW tentang erti kebajikan dan dosa. Sabda Baginda:

“Kebajikan itu ialah budi pekerti yang baik. Sedangkan dosa ialah perbuatan atau tindakan yang menyesakkan dada, dan engkau sendiri benci jika perbuatanmu itu diketahui orang lain.” (HR Muslim).

Jangan ragu-ragu untuk berbuat sedikit kebajikan kerana sekecil mana pun sumbangan kita, ia tetap bernilai di mata Allah SWT. Mulakanlah kebajikan itu terhadap adik-beradik kita sendiri, diikuti dengan ahli keluarga, saudara-mara, sahabat-handai kemudian barulah kebajikan kepada jiran tetangga dan masyarakat sekitar kita. Tidak mengapa jikalau orang memandang sumbangan kita itu kecil tetapi di mata Allah SWT ia tetap besar dan bernilai. Apa yang penting adalah nawaitu kita dalam membantu masyarakat terutamanya umat Islam yang sedang dalam kesusahan.

Jangan takut untuk berbuat sekecil kebajikan sebaliknya takutlah ketika diri tidak pernah melakukan apa-apa sumbangan. Inilah ‘bekalan’ yang hendak kita bawa apabila pulang ke negeri abadi selain daripada amal ibadah yang wajib dilakukan. Ajaran Islam amat mementingkan kebaikan serta menyeru umatnya supaya banyak melakukan kebaikan. Malah, Allah SWT menggalakkan setiap hamba-Nya berlumba-lumba melakukan kebaikan. FirmanNya:

“… Oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan)…” (QS al – Baqarah: 148).

Dalam satu surah lain, Allah SWT berfirman:

“Dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”. (QS al – Baqarah: 195).

Oleh itu, yakinlah dalam melakukan amal kebajikan kerana yang menilai kebaikan serta nawaitunya cumalah Allah SWT.

Sumber: Harian Metro (1 Jun 2020)