Home Kemanusiaan/Motivasi JAGALAH ENAM AMALAN YANG MENJAMIN MASUK SYURGA

JAGALAH ENAM AMALAN YANG MENJAMIN MASUK SYURGA

713
0

Menjadi seorang manusia yang baik atau lebih tepat lagi sebagai umat Islam yang taat kepada perintah agamanya bukanlah suatu hal mudah tetapi juga tidak sukar. Asalkan kita menjaga adab dan akhlak dan sentiasa beribadah kepada Allah SWT itu sudah cukup untuk membuat Allah SWT sangat sayang kepada kita. Akan tetapi, ada perkara penting yang wajib dijaga oleh kita sebagai umat Islam sebagai jaminan kita untuk masuk ke dalam syurga. Apakah enam perkara tersebut?

Daripada ‘Ubadah bin Ash Shamit, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Jaminlah enam perkara untukku dari diri kalian, nescaya aku akan menjamin syurga untuk kalian; jujurlah jika berbicara, tepatilah jika kalian berjanji, tunaikanlah amanah jika kalian diserahi amanah, jagalah kemaluan kalian, tundukkan pandangan kalian dan tahanlah tangan kalian.” (HR Ahmad).

Lihat hadis di atas, bagaimana Rasulullah SAW sendiri memberi jaminan kita sebagai umat Baginda dengan jaminan syurga asalkan kita menjaga enam perkara ini. Pertama, jujur dalam berbicara. Sudah sejak azali inilah yang diajarkan oleh agama Islam kepada penganutnya agar selalu bercakap jujur walaupun kadang-kadang kejujuran itu pedih untuk diterima kerana ini adalah salah satu sifat orang-orang mukmin dan ciri orang-orang yang bertakwa. Sabda Rasulullah SAW:

“Hendaknya kalian berlaku jujur, karena jujur mengantarkan pada perbuatan baik, dan perbuatan baik akan mengantarkan pada surga. Seseorang yang senantiasa jujur, bersungguh-sungguh memilih kejujuran, hingga Allah akan menetapkannya sebagai orang jujur.” (HR Muslim).

Kedua dan ketiga adalah amanah dan tepati janji. Ia adalah diantara karakter positif terbesar, yang Allah SWT memuji para pelakunya. Ia adalah diantara bentuk kesempurnaan iman seseorang dan kebaikan Islamnya. Dengan karakter amanah, maka agama, kehormatan, harta, jasad, jiwa, ilmu dan yang lainnya akan terjaga. Keempat dan kelima adalah menjaga kemaluan dan menundukkan pandangan. Maksudnya menjaga kemaluan di sini adalah mengelakkan perbuatan haram dan menjaganya agar tidak terjatuh pada kebatilan. Yang terakhir adalah menahan kedua belah tangan dari menyakiti sesama insan, atau menyebabkannya tertimpa keburukan. Orang yang menyakiti hamba-hamba Allah SWT akan mendapat murka dariNya, mendapat murka manusia dan masyarakat akan menjauhinya. Jika seseorang menjaga tangannya dari menyakiti sesama, maka itu adalah bukti atas kecerdasan akhlaknya, kemuliaan etikanya dan kebaikan pergaulannya.

Ingatlah, adalah menjadi kewajipan kita sebagai seorang Islam untuk menjaga enam perkara tersebut demi mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat. Semakin tinggi akhlak seseorang itu, semakin mulia kedudukannya di sisi Allah SWT dan dikurniai pahala yang berlipat ganda. Ayuhlah kita menjaga keenam-enam perkara ini agar kita menjadi umat Islam yang tawadduk.

Sumber: Portal Kifarah media (https://www.kifarahmedia.com/jagalah-6-perkara-ini-sebaik-mungkin-jika-ingin-masuk-syurga/)