Home Kemanusiaan/Motivasi SEBARKAN KASIH SAYANG SESAMA MUSLIM DEMI MEMBENTUK PERPADUAN DAN KEKUATAN UMMAH

SEBARKAN KASIH SAYANG SESAMA MUSLIM DEMI MEMBENTUK PERPADUAN DAN KEKUATAN UMMAH

707
0

Di dalam agama Islam, telah diterapkan agar semua umatnya untuk sentiasa berkasih sayang sesama manusia dan semua makhluk ciptaan Allah SWT. Berkasih sayang ini tidak semestinya melibatkan dua hati, tetapi ia juga sebagai salah satu bentuk perasaan universal. Salah satu bentuk kasih sayang yang boleh kita tunjukkan adalah kasih sayang sesama Muslim demi membentuk perpaduan ummah yang sejahtera. Rasulullah SAW bersabda:

“Sekali-kali tidaklah kalian beriman sebelum kalian mengasihi”. Kemudian mereka menjawab, “Wahai Rasulullah, semua kami pengasih”. Rasulullah SAW bersabda kembali:

“Kasih sayang itu tidak terbatas pada kasih sayang salah seorang di antara kalian kepada sahabatnya (mukmin), tetapi bersifat umum (untuk seluruh umat manusia).” (HR Thabrani).

Saling berkasih sayang bermaksud saling berhubung yang boleh mendatangkan kasih sayang, saling menziarah dan bertanya khabar, saling menghormati dan saling membantu antara satu sama lain sehingga mewujudkan keutuhan dan kekukuhan persaudaraan sesama umat Islam seperti disabdakan oleh Rasulullah SAW:

Perumpamaan golongan yang beriman pada sifat kasih sayang, saling merahmati, saling membantu adalah seperti satu badan. Apabila ada anggota badan yang sakit, ia menyebabkan keseluruhan tubuh badan tidak dapat tidur dan juga menjadi demam.” (HR al-Bukhari).

Kasih sayang juga adalah sebuah kenikmatan yang dirasakan manusia di dunia. Dengan adanya rasa kasih sayang, manusia akan memperolehi kedamaian dan rasa empati kepada orang lain. Tidak hanya itu, kasih sayang juga boleh mendorong manusia untuk membantu meringankan penderitaan yang dialami oleh manusia lainnya. Tanpa adanya rasa kasih sayang, mungkin manusia akan menjadi sangat tertutup, egois dan tidak memikirkan kepentingan orang lain.

Oleh itu, hendaklah kita sebagai umat Islam mula mempraktikkan sikap menyebarkan kasih sayang sesama Muslim dan masyarakat setempat bagi membentuk perpaduan ummah yang lebih kukuh dan erat. Janganlah menjadi seperti “kera sumbang” yang hanya mementingkan diri. Hidup ini perlu sentiasa bermasyarakat kerana dengan muafakat serta perpaduan inilah maka terhasilnya kasih sayang, saling menghormati dan mengambil berat antara satu sama lain supaya mengukuhkan lagi perpaduan sesama insan.

Sumber: Berita Harian (23 Disember 2015)