Home Kemanusiaan/Motivasi TINGKATKAN AMALAN DALAM DIRI DAN JAUHI KEMURKAAN ALLAH SWT

TINGKATKAN AMALAN DALAM DIRI DAN JAUHI KEMURKAAN ALLAH SWT

217
0

Tidak terasa kini kita sudah pun memasuki di tahun 2024 bersamaan dengan 1444 hijrah. Berbicara mengenai pergantian tahun, ia berkait rapat dengan putaran waktu. Daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak akan berlakunya kiamat sehingga diangkat ilmu, banyaknya berlaku gempa, masa berlalu dengan pantas, terzahirnya fitnah dan banyaknya pembunuhan.” (HR Bukhari).

Oleh itu apakah perkara terbaik yang patut kita laksanakan sebagai persediaan dalam menempuhi di tahun baru ini? Islam sangat menekankan kepada umatnya untuk sentiasa menjadi lebih baik dan meningkatkan amal kebajikan yang dilakukan dalam seharian. Oleh itu, untuk memastikan setiap diri kita dapat memajukan amalan yang dilakukan adalah dengan menghitungkan segala amal perbuatan sama ada secara harian, mingguan, bulanan mahupun tahunan. Perhitungan ini diistilahkan sebagai muhasabah di sisi ahli tasawuf.

Di dalam Islam, muhasabah ini bertujuan memperbaiki hubungan dengan Allah SWT (habluminallah), hubungan sesama manusia (habluminannas) serta hubungan dengan diri sendiri (habluminannafsi). Firman Allah SWT dalam surah al-Hasyr, ayat 18 yang bermaksud:

“Hai orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatkannya untuk hari esok (akhirat) dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Islam menuntut umatnya untuk sentiasa beristiqamah dalam melakukan amal kebajikan. Oleh itu, apa yang kita amalkan dan kerjakan hendaklah diteruskan dan diamalkan agar kita meraih keredhaan daripada Allah SWT dan menjauhi kemungkaranNya. Allah SWT berfirman:

“Maka hendaklah engkau (wahai Nabi Muhammad) sentiasa beristiqamah (tetap teguh di atas jalan yang benar) sebagaimana yang diperintahkan kepada mu, dan orang-orang yang bertaubat bersamamu, dan janganlah kamu melampaui. Sesungguhnya Dia Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.” (QS Hud: 112).

Marilah kita sama-sama melakukan perhitungan terhadap segala perbuatan yang telah dilakukan sepanjang tahun lalu adakah sudah mencapai azam seperti yang kita niatkan pada awal tahun. Moga-moga kita termasuk dalam kalangan golongan yang berjaya seperti dalam sabda Nabi SAW:

“Orang yang berjaya adalah orang yang menghisab dirinya serta beramal untuk kehidupan sesudah kematiannya. Sedangkan orang yang lemah adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah SWT.” (HR At – Tirmidzi).

Sumber: Kementerian Hal Ehwal Ugama Negara Brunei Darussalam (KHEUB)