Home Kemanusiaan/Motivasi KES TUNTUTAN PALSU PERKESO TAMAK HALOBA YANG MEMAKAN DIRI

KES TUNTUTAN PALSU PERKESO TAMAK HALOBA YANG MEMAKAN DIRI

51
0

Berikutan kes komplot pemalsuan tuntutan hilang upaya Pertubuhan Keselamatan Pekerja dan Sosial (PERKESO) melibatkan 33 individu termasuk doktor, pekerja swasta, ejen dan ‘runner’ adalah satu skandal besar yang menunjukkan penyalahgunaan sistem untuk keuntungan peribadi. Tindakan berkenaan jelas ‘meragut’ hak individu atau pihak yang benar-benar memerlukan bantuan kerana mereka berkemungkinan akan menghadapi kelewatan dalam proses mendapat perlindungan kerana sistem terjejas.

Pada masa sama, kegiatan tersebut mencemarkan nama baik profesion perubatan dan menyebabkan kepercayaan segelintir masyarakat terhadap doktor serta seluruh organisasi berkenaan. Firman Allah SWT:

“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).” (QS Al – Baqarah: 188).

Maka sudah jelas ayat di atas bahawa Allah SWT sangat melarang kita untuk mengambil hak orang lain kerana ianya dianggap satu penganiayaan. Secara asasnya, setiap individu Muslim diharamkan daripada mengambil dan menggunakan harta orang lain tanpa kebenaran pemiliknya. Kenyataan ini disokong dengan hadis dari Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya.” (HR Bukhari).

Daripada kes ini juga kita dapat melihat bagaimana nafsu serakah dan tamak haloba sesetengah masyarakat kian menyerlah. Nafsu membuatkan manusia tidak pernah merasa cukup dengan harta dan kemewahan dunia yang dikecapi. Lihat bagaimana komplot pelmasuan ini dilakukan demi untuk mengenyangkan tembolok sendiri. Daripada Ka’ab bin Malik RA ia berkata, Rasulullah SAW bersabda:

“Dua serigala yang lapar yang dilepas di tengah kumpulan kambing, tidak lebih merosakkan jika dibandingkan dengan sifat tamak manusia terhadap harta dan kuasa yang sangat merosakkan agamanya.” (HR At – Tirmidzi).

Apa yang diperkatakan oleh Rasulullah SAW itu adalah benar, mereka yang cintakan harta, akan habiskan masa hidupnya dengan mencari dan mengumpul harta sehingga tiada masa untuk urusan agamanya. Maka dari itu, Insaf dan bertaubatlah sekiranya kita termasuk dalam golongan ini. Mengambil hak orang tanpa persetujuan daripada pemiliknya adalah satu perbuatan berdosa besar dan haram. Sanggupkah kita memakan dan memberi sumber yang haram kepada keluarga? Fikir – fikirkan.

Sumber: Maktabah Al Bakri